Hyvän oppimisprojektin kahdeksan ominaisuutta (Martinez, S. & Stager, G. (2013) Invent to
Learn. Making, Tinkering, and Engineering in trhe Classroom. Constructing
Modern Press s. 58) (vapaasti käännettynä)
Tästä voi olla apua konstruoitaessa mielikuvaa ja ideaa hyvästä DOP-projektista!
Tästä voi olla apua konstruoitaessa mielikuvaa ja ideaa hyvästä DOP-projektista!
1.
Tarkoitus ja relevanssi (Purpose and relevance) On kysyttävä: Onko suunniteltu projekti oppijoille
aidosti merkityksellinen? Herättääkö se heissä siinä määrin mielenkiintoa, että
he ovat valmiita käyttämään siihen omaa aikaansa, voimiaan sekä luovuuttaan?
2.
Aika (time). Oppijoilla tulee olla käytettävissään riittävästi aikaa ajatteluun,
suunnitteluun, toimeenpanoon, korjailuun, suunnan muuttamiseen, sekä projektin
korjailuun.
3.
Monimutkaisuus (complexity). Parhaimmat projektit yhdistävät useita oppiaineita
ja tukeutuvat oppijoiden olemassa olevaan tietoon ilmiöstä/asiasta. Ne myös
hyödyntävät jokaisen oppijan asiantuntemusta. Onnekkaat arvaukset, oivallukset ja ideat ovat
yhteydessä parhaisiin tuloksiin.
4.
Intohimo (intensity). Projektit muodostavat periaatteessa erinomaisen
lähteen oppijoita innostavan ja kiinnostavan työskentelyn harjoitteluun.
5.
Yhteys (connection). Onnistuneiden projektien aikana oppijat rakentavat
yhteyksiä toisiin oppijoihin, asiantuntijoihin, eri tiedonalueisiin, tehokkaisiin
ideoihin sekä ympäröivään maailmaan - usein teknologian välittämänä. Tuloksia
tuottava kollaboraatio on usein seurausta oppijoiden omien tarpeiden
huomioonottamisesta. Kollaboraaatio voi ilmetä esim. toisten oppijoiden
toiminnan havainnointina, kysymyksen esittämisenä tai projektin ajan jatkuvana
työskentelynä pienryhmässä.
6.
Käsiksi pääsy (access). Oppijoilla
tulee olla projektin aikana käytettävissään riittävä määrä tarpeellisiksi
kokemiaan konkreettisia ja digitaalisia materiaaleja. Kannettavat tietokoneet
ja padit ovat useimmiten suureksi avuksi. Materiaali voi käsittää kirjoja,
työvälineitä, laitteita, ohjelmistoja sekä Lego-palikoita mm..
7.
Jaettavuus (shareability). Oppijoiden
aikaansaamat tulokset tulee voida jakaa muiden kanssa. Tulosten jakamisella on merkittäviä
motivationaalisia vaikutuksia suoriutumisen kehittymiseen. Jakaminen lisää
toiminnan relevanssia, tukee vastavuoroista oppimista, tarjoaa uusia näkökulmia
projektityöskentelyn kohteena olevaan ilmiöön sekä lisää oppimistoiminnan
autenttisuutta.
8.
Uutuusarvo (novelty). Projektien ideat/aiheet/kohteet ovat harvoin niin tärkeitä,
että jokaisen oppijan jokaisessa luokassa tulisi niitä toteuttaa
samanmuotoisena. Oppijat voivat oppia toistensa innovatiivisista/uusista
ideoista toistamatta ko. projektia orjallisesti tavalla, jolla joku toinen onaiemmin
sen läpikäynyt. Tuloksia tuottavassa oppimisyhteisössä oppiminen hyödyntää
muiden saavutuksia ja oivalluksia ja rakentaa uutta niiden pohjalle. Näin tieto
ja toiminta tulevat luonnollisella tavalla jaetuksi ilman pakottamista
toistoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti