Design-suuntautuneen pedagogiikan pohjalle rakentuvan
opetuksen yleisiä suunnitteluperiaatteita:
1.
Ankkuroi oppimisprosessi oppijoiden
kiinnostuksen, ideoiden, ajattelun, käsitysten sekä tulkintojen perustalle
tutkimuksen ja kehittämisen kohteena olevasta ilmiöstä.
2. Ohjaa ja kannusta oppijoita käsitteellistämään
ilmiötä edustavia oppimisen ja tutkimisen kohteita ja hyödyntämään siinä sekä fyysisiä
(vrt. mittalaite) että kognitiivisia
työvälineitä (vrt. käsitekartta tai puurakenne).
3.
Edistä tietämään tulemista (oppijan tiedon lisääntymistä
ja sen uudelleen järjestäytymistä) painottamalla toiminnassa yhdessä tapahtuvaa
suunnittelua (vrt. design ja suunnittelemalla oppiminen). Periaate nousee
tulkinnasta, jonka mukaan oppiminen on perustaltaan sosiaalinen prosessi ja tarvitsee
tuekseen ryhmän merkitysneuvotteluja.
4.
Hyödynnä ilmiöstä tehtävien havaintojen teossa sekä
kommunikoinnissa oppijoiden omia työvälineitä (vrt. matkapuhelin, digikamera,).
5.
Tarjoa oppimisprosessin aikana oppijoiden
käyttöön (just-in-time-periaatteella) oppimista tukevia resursseja (mm.
työvälineitä, asiantuntijan neuvoja ja ohjausta sekä tietoresursseja). Just-in-time-periaate:
vain silloin kun tilanne niin todella vaatii. Pahinta, mitä opettaja voi tehdä
on puuttua oppijoiden toimintaan silloin kun se sujuu.
6.
Sitouta oppijat oppimiseen valitsemalla
tutkimisen ja oppimisen kohteiksi oppijoita kiinnostavia, heidän elämäänsä
lähellä olevia tai muutoin ajankohtaisia ilmiöitä tai kulttuurisia käytänteitä.
Oppijoiden itsensä toimesta tapahtuva oppimistehtävien valinta sekä niistä
johdettujen tutkimuskysymysten muotoaminen ja oppimistoiminnan organisointi
(vrt. itseorganisoituminen) ovat vaikuttavia tekijöitä oppimiseen sitouttamisessa.
Vrt.
Vartiainen, H.,
Liljeström, A.
& Enkenberg, J. (2012). Design-Oriented Pedagogy for Technology-Enhanced
Learning to Cross Over the Borders between Formal and Informal Environments. Journal
of Universal Computer Science, 18(15), 2097-2119
Hei! Olen käyttänyt metodia vaatetusartesaani opiskelijoiden kanssa uusia kankaankuviointitekniikoita opetellessa. Toimii huikean hyvin! Ensin valmistivat valikoituneesta aiheesta toisilleen oppimateriaalin ja tekivät minulle ostoslistan tarvikkeista. Kävimme tekniikan ja kompastuskivet porukalla läpi, katsoimme muutaman linkitetyn tekniikkavideon ja aloimme hommiin. Luokassa oli aina ainakin yksi asiantuntija. Teimme lopuksi aiheesta opetusvideon YouTubeen.
VastaaPoista