lauantai 3. lokakuuta 2015

DOP-oppimisen suunnittelusta


Design-suuntautuneen pedagogiikan pohjalle rakentuvan opetuksen yleisiä suunnitteluperiaatteita:



1.     Ankkuroi oppimisprosessi oppijoiden kiinnostuksen, ideoiden, ajattelun, käsitysten sekä tulkintojen perustalle tutkimuksen ja kehittämisen kohteena olevasta ilmiöstä.
 
2.     Ohjaa ja kannusta oppijoita käsitteellistämään ilmiötä edustavia oppimisen ja tutkimisen kohteita ja hyödyntämään siinä sekä fyysisiä (vrt. mittalaite)  että kognitiivisia työvälineitä (vrt. käsitekartta tai puurakenne).



3.     Edistä tietämään tulemista (oppijan tiedon lisääntymistä ja  sen uudelleen  järjestäytymistä)  painottamalla toiminnassa yhdessä tapahtuvaa suunnittelua (vrt. design ja suunnittelemalla oppiminen). Periaate nousee tulkinnasta, jonka mukaan oppiminen on perustaltaan sosiaalinen prosessi ja tarvitsee tuekseen ryhmän merkitysneuvotteluja.



4.     Hyödynnä ilmiöstä tehtävien havaintojen teossa sekä kommunikoinnissa oppijoiden omia työvälineitä (vrt. matkapuhelin, digikamera,).



5.     Tarjoa oppimisprosessin aikana oppijoiden käyttöön (just-in-time-periaatteella) oppimista tukevia resursseja (mm. työvälineitä, asiantuntijan neuvoja ja ohjausta sekä  tietoresursseja). Just-in-time-periaate: vain silloin kun tilanne niin todella vaatii. Pahinta, mitä opettaja voi tehdä on puuttua oppijoiden toimintaan silloin kun se sujuu.



6.     Sitouta oppijat oppimiseen valitsemalla tutkimisen ja oppimisen kohteiksi oppijoita kiinnostavia, heidän elämäänsä lähellä olevia tai muutoin ajankohtaisia ilmiöitä tai kulttuurisia käytänteitä. Oppijoiden itsensä toimesta tapahtuva oppimistehtävien valinta sekä niistä johdettujen tutkimuskysymysten muotoaminen ja oppimistoiminnan organisointi (vrt. itseorganisoituminen) ovat vaikuttavia tekijöitä oppimiseen sitouttamisessa. 

Vrt.  Vartiainen, H., Liljeström, A. & Enkenberg, J. (2012). Design-Oriented Pedagogy for Technology-Enhanced Learning to Cross Over the Borders between Formal and Informal Environments. Journal of Universal Computer Science, 18(15), 2097-2119


1 kommentti:

  1. Hei! Olen käyttänyt metodia vaatetusartesaani opiskelijoiden kanssa uusia kankaankuviointitekniikoita opetellessa. Toimii huikean hyvin! Ensin valmistivat valikoituneesta aiheesta toisilleen oppimateriaalin ja tekivät minulle ostoslistan tarvikkeista. Kävimme tekniikan ja kompastuskivet porukalla läpi, katsoimme muutaman linkitetyn tekniikkavideon ja aloimme hommiin. Luokassa oli aina ainakin yksi asiantuntija. Teimme lopuksi aiheesta opetusvideon YouTubeen.

    VastaaPoista